Geldproblemen of zorgen om geld komen erg vaak voor. Door corona maken veel mensen zich extra zorgen. Vraag jij je ook af hoe je grip op je portemonnee krijgt of houdt? Je bent niet alleen!
Vóór de coronacrisis had 1 op de 5 huishoudens grote geldzorgen. Dat blijkt uit cijfers van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Dat aantal is sinds corona snel gegroeid en wordt nog groter.
Hoe ontstaan geldzorgen?
Marjolein van Lonkhuijzen, projectleider van CNV Geldzorg: “Geldproblemen ontstaan vaak bij een onverwachte grote gebeurtenis. Baanverlies is daar een voorbeeld van. Maar je kunt ook denken aan een echtscheiding of het overlijden van een partner. In zo’n situatie heb je soms ineens minder te besteden. Je moet je uitgaven snel aanpassen, maar dat kan lastig zijn. Je hebt bijvoorbeeld niet zomaar een goedkoper huis.”
Zoek hulp! Hoe eerder hoe beter
“Mensen schamen zich vaak dat het zover is gekomen,” bevestigt Clairette van der Lans. Zij is projectleider Financieel fitte werknemers bij het ministerie van Financiën. “Mensen met grote geldzorgen zijn bang dat anderen vinden dat het hun eigen schuld is, maar dat is lang niet altijd zo. Dat besef begint gelukkig steeds meer door te dringen. Vanwege hun schaamte blijven mensen vaak jarenlang aanmodderen. Ze hopen hun problemen toch nog zelf op te lossen. Maar hoe langer je wacht, hoe moeilijker dat wordt. Volgens het Nibud wachten mensen gemiddeld 5 jaar voordat ze hulp zoeken. Er zijn dan al 14 schuldeisers. Zo is een kleine betalingsachterstand uitgegroeid tot een grote schuld. Als je in een eerder stadium aan de bel trekt, is er vaak nog veel mogelijk. Mijn belangrijkste advies is daarom: zoek hulp! Hoe eerder, hoe beter. Daarmee voorkom je boetes en steeds grotere schulden. Je hoeft je niet te schamen, want je bent zeker niet de enige.”
Praten met je werkgever
Maar waar begin je als je hulp nodig hebt? Clairette: “Als eerste stap zou je je geldzorgen met je werkgever kunnen bespreken. Helaas is dat voor veel mensen een erg grote drempel. Mensen zijn bang dat ze hun baan verliezen. Of dat ze die promotie kunnen vergeten als ze hun geldproblemen aankaarten.”
Taboe doorbreken
Een financieel fitte werknemer presteert beter, verzuimt minder, heeft meer plezier in zijn werk en is productiever. Praten over financiële problemen is dus in het belang van werknemers én werkgevers. CNV Geldzorg vindt het daarom belangrijk het taboe op dat onderwerp te doorbreken. Marjolein van Lonkhuijzen legt uit hoe dat gebeurt: “Wij organiseren trainingen en workshops voor werkgevers, leidinggevenden en P&O-medewerkers. Daarin leren zij financiële stress bij werknemers te herkennen. Ook krijgen ze handvatten om geldproblemen bespreekbaar te maken. Zo moet er een werkvloer ontstaan waar werknemers zich veilig voelen om hun geldzorgen te bespreken. Werknemers moeten weten wat er geregeld is en bij wie ze met hun geldzorgen terechtkunnen. Met een aantal grote bedrijven, zoals Scania en Bosch, hebben we al uitstekende ervaringen opgedaan. Met andere bedrijven gaan we binnenkort aan de slag.”
Startpakket, cursus en coach
Marjolein vervolgt: “Daarnaast heeft CNV Geldzorg een Financieel Fit-programma ontwikkeld voor werknemers. Dankzij cao-afspraken kunnen werknemers in de sectoren hier gratis aan meedoen. In het programma leer je zo goed mogelijk met je geld om te gaan, nu en later. Ook als je op dit moment geen financiële problemen hebt. Wie meedoet, ontvangt sowieso een startpakket met onder andere een pen, rekenmachine, luxe map en kasboek. Een budgetcoach helpt je meer inzicht te krijgen in je inkomsten en uitgaven en je ontdekt wat je eventueel kunt verbeteren.”
Je geld voor later
De derde route geeft inzicht in de toekomstige financiën: hoe ziet je pensioen eruit? Wat zijn de mogelijkheden om eerder te stoppen met werken Wie meedoet aan de derde route, volgt de online-workshop ‘Je geld voor later’.
“Veel mensen kijken en reageren pas wanneer omstandigheden ernaar vragen. Vanuit CNV Geldzorg willen we iedereen aanmoedigen om vandaag al te kijken naar de eigen situatie en welke stappen je kunt nemen. Zo bieden we werknemers perspectief, nu en in de toekomst. Wij geloven écht dat zij veel profijt van ons aanbod hebben."