News Created with Sketch. Geplaatst op:
.

De kracht van juiste mensen op de juiste plek

Duidelijke communicatie is essentieel. In de interieurbouw en meubelindustrie is dat niet anders. In een eerder artikel vertelden we meer over hoe belangrijk het is om de juiste persoon op de juiste plek te hebben. In dit artikel gaan we dieper in op de inhoud van de trainingen. Dit doen we samen met Teun Kooken, één van de instructeurs van de training. Ook laten we deelnemer Gerda aan het woord, die vertelt hoe ze de training beleefd heeft.

 

Leerzame ‘aha’-momenten tijdens de training

In vier dagen leren deelnemers hoe eenvoudig communicatie kan zijn, maar ook wat het effect is als je niet door hebt hoe je communicatie het beste kunt inzetten. In de training draait alles om dynamiek, vertelt Teun. Deelnemers worden getriggerd doordat tijdens de training voorbeelden uit de praktijk aangehaald worden. Dat stimuleert ze om eigen ervaringen te delen.Deze worden behandeld tijdens de training. Hierdoor ontstaan ‘aha’-momenten. Zo begrijpen de deelnemers waarom bepaalde situaties voorheen stroef verliepen en hoe ze dit in de toekomst kunnen voorkomen door op de juiste en efficiëntste manier te communiceren.

 

Probleemgerichte en doelgerichte mensen

Op de werkvloer heb je, afhankelijk van de context en situatie, te maken met veel verschillende soorten gedrag bij mensen. De training van Inzigd focust zich op 48 eenvoudige parameters. Maar wat zorgt ervoor dat je met communicatie een persoon in beweging krijgt, of juist tot stilstand? Teun legt uit dat er een verschil zit in de manier van aanspreken. We schetsen een voorbeeld van 2 parameters, die de grootste groepen vertegenwoordigen: probleemgerichte en doelgerichte mensen. Wil je iets aan een probleemgericht persoon vragen? Leg diegene dan uit dat je een probleem wilt voorkomen. Vraag daarna pas wat je precies gedaan wilt hebben. Vraag je iets aan een doelgericht persoon? Formuleer dan het doel en vraag daarna wat je gedaan wilt hebben. In beide gevallen zal de persoon aan de slag gaan. Wanneer je het niet op deze manier doet, zal de probleemgerichte persoon met andere problemen komen en een doelgerichte persoon aan andere doelen starten.

 

De kracht van een divers team

Er is geen goed of fout. Wel is het zo dat specifieke persoonlijkheden hun meeste toegevoegde waarde hebben op verschillende plekken. De training focust juist op de kracht van diversiteit in een team. Probleemgerichte mensen leveren hoge kwaliteit door problemen te herkennen en te willen voorkomen. Doelgerichte teamleden richten zich op de start van een werk, ondanks dat er nog problemen overwonnen moeten worden. Een goede balans leidt tot optimale resultaten, benadrukt Teun. 

 

Samenwerking in de gehele branche

Met een sterk team en een goede samenwerking kom je verder. Teun vertelt dat de training zich richt op persoonlijke groei en inzichten, waardoor afdelingen en bedrijven sterker worden. 

 

De ervaringen van deelneemster Gerda

Gerda vertelt hoe waardevol de training voor haar was. Het laagdrempelige karakter, de continue interactie en focus op persoonlijke ontwikkeling vond Gerda heel leerzaam. Tijdens de training kijk je met een frisse blik naar anderen. Je leert naast communicatie met woorden ook hoe belangrijk non-verbale communicatie is. Lichaamshouding en gezichtsuitdrukkingen zeggen vaak veel meer dan woorden.

Gerda: “De training was erg leerzaam. De groep was klein en daardoor was de training erg persoonlijk. De voorbeelden die we vanuit de werkvloer meenamen, werden in rollenspellen behandeld. Dat was een échte uitdaging, maar wel heel leerzaam. Het was fijn dat de instructeurs zo betrokken waren.”

 

Gerelateerd Nieuws

Juiste persoon, juiste plek

Uitdagingen in een team, we hebben er allemaal wel eens mee te ma...
Lees meer