Jouw Toekomst Adviseur Anouk van Stipriaan is erg enthousiast over de DISC persoonlijkheidstest. Toen ze afgelopen jaar minder lekker in haar vel zat, vulde ze hem voor een tweede keer in. Dat gaf haar handvatten om haar manier van communiceren aan te passen. Lees hier over haar ervaring.
Als adviseur van Schaven aan jouw Toekomst heb ik vorig jaar de DISC ingevuld. Dit is een korte vragenlijst waarmee je een persoonlijk profiel krijgt waarin jouw voorkeursstijlen worden weergegeven aan de hand van kleuren. Ik vind het altijd wel interessant om dit soort dingen in te vullen omdat ik nieuwsgierig ben naar waarom ik dingen doe zoals ik ze doe.
In mijn werk als adviseur heb ik ook vaker met dit soort instrumenten gewerkt. Het geeft zoveel inzicht in een persoon en in een team. Want waarom begrijpt je collega je verkeerd? Of hoe komt het dat de overdracht van werk niet lekker loopt? Waarom gaat de communicatie tussen 2 afdelingen zo moeizaam? Dat heeft dus alles te maken met hoe iemand communiceert: is dat kort en bondig, heel direct, met veel aandacht voor details en feiten, of besteedt die persoon veel aandacht aan het verbinden en betrekken van de collega’s?
4 types
Aan de hand van een DISC-analyse krijgt je inzicht in wat voor type je bent. Globaal zijn er 4 types:
D = Dominant | I = Invloed | S = Stabiliteit | C = Conformiteit
- D-stijl is daadkrachtig en direct
- I-stijl is interactief en inspirerend
- S-stijl is stabiel en sociaal
- C-stijl is consciëntieus en correct
In werkelijkheid ben je nooit 1 stijl en combinaties van stijlen zijn aanwezig. Dit kan ook wisselen per situatie en of je bijvoorbeeld onder druk staat.
In mijn schulp kruipen
Ook al was het voor mij niet de eerste keer dat ik zo’n analyse invulde, de uitkomsten gaven mij weer nieuwe inzichten. Afgelopen jaar heb ik veel meer thuisgewerkt dan anders, vanwege corona. Ik merkte dat ik niet vanzelfsprekend contact onderhield met mijn collega’s. Ik ben behoorlijk sociaal dus ik vond het gek van mezelf dat dit gebeurde. Maar doordat veel contact virtueel plaatsvond, wat toch wat zakelijker en minder persoonlijk is, voelde ik me minder ‘gezien’. Dan heb ik de neiging om juist wat in mijn schulp te kruipen. Omdat ik dit nu weet, snap ik ook waarom ik op een gegeven moment minder lekker in mijn vel zat. Nu kan ik daar dus ook iets aan doen. Als je deze analyses met een team doet, merk je ook dat je met elkaar kan bespreken waar je tegenaan loopt en waarom dat is. Je hebt meteen al meer begrip voor andermans manier van communiceren.
Misverstanden
Een voorbeeld: Het komt regelmatig voor dat er misverstanden ontstaan tussen 2 afdelingen die ieder hun eigen taken en verantwoordelijkheden hebben. Denk aan een verkoper en een uitvoerder. Zonder alle mensen in een hokje te willen stoppen is het doorgaans zo dat de verkoper iemand is die van interactie houdt en die klanten weet te inspireren en overtuigen (I-stijl). Een uitvoerder (bijvoorbeeld werkvoorbereider en meubelmaker) zal vooral heel zorgvuldig en accuraat aan een project werken, met oog voor detail en correcte uitvoering (C-stijl). Die 2 stijlen vullen elkaar goed aan en passen ook goed bij ieders rol, maar bij de overdracht van verkoop, naar opdracht tot productie kan het soms tot wrijving of miscommunicatie leiden. Als je dit weet van elkaar kan je daaraan werken. Het levert zoveel inzichten. En het allerbelangrijkste wat ik er weer van heb geleerd is dat íedereen waardevolle kwaliteiten heeft en dat elke profiel en combinatie van kleuren iets bijdraagt.
Je leest meer over de DISC-analyse op deze pagina. Wil je ook een DISC-analyse doen of wil je meer informatie, neem dan contact op met Jouw Toekomst Adviseur.