Op social media kan je behoorlijk veel tijd verliezen. Belangrijker is dat je jezelf er niet verliest. Waar moet je op letten in de relatie social media en werk?
Als je actief bent op social media dan is het altijd verstandig om goed na te denken over de berichten die je post. Dat is helemaal het geval als je een open account hebt of als je collega’s of je leidinggevende tot je virtuele vrienden behoren. Waar moet je op letten?
- Plaats geen foto’s of berichten die je ook niet aan je vader of moeder zou laten zien. Ga je in het weekend regelmatig ‘los’ en post je daar berichten over, weet dan dat je collega’s meekijken. Ze zouden kunnen denken dat je minder productief bent omdat je in het weekend zo hard aan het feesten bent.
- Meld je jezelf ziek, post dan vooral geen foto’s van jezelf als je lekker uit eten bent. Zelfs als je niet digitaal bevriend bent met je leidinggevende, kan dit via je collega’s uitlekken. Beste tip: meld je alleen ziek als je ook echt ziek bent.
- Zelfs als je account is afgeschermd en je collega’s je niet volgen op social media, kunnen er dingen uitlekken. Als vrienden je bericht reposten is het alsnog openbaar. Of misschien maak je per ongeluk een heel goede grap en ga je ineens viral. Vergeet ook niet dat internet alles onthoudt. Foto’s van jaren terug kunnen op het meest ongeschikte moment komen bovendrijven.
- Het is verstandig om je collega’s of werkgever niet te beledigen. Lek geen gevoelige informatie en zet het bedrijf waarvoor je werkt niet te kakken. Je hebt weliswaar recht op vrijheid van meningsuiting maar daar zijn grenzen aan. Is je bericht gematigd, post je op een professioneel medium en wat is jouw functie? Als je de organisatie waarvoor je werkt doelbewust schade toebrengt, kan dat reden zijn voor goed gesprek.
- Ga op social media niet in discussie met klanten of leveranciers. Heb je problemen met een van deze partijen, los dat dan professioneel op. Dus op de werkvloer en niet op een openbaar medium.
Overigens is een bijdrage op social media maar zelden reden tot ontslag op staande voet. Daar gaat op zijn minst een waarschuwing of een goed gesprek aan vooraf. Om onduidelijkheden te voorkomen stellen steeds meer bedrijven een social mediaprotocol op. Hierin staat onder meer vermeld welke websites medewerkers mogen bezoeken tijdens werktijd en of ze hun privé-mail mogen openen. Daarnaast kan je werkgever hierin bepalen dat je geen negatieve uitlatingen over het bedrijf mag doen. Ook kan hij hierin opnemen dat hij je gedrag op social media mag controleren als daar aanleiding toe is.