Heb jij de afgelopen periode thuis gewerkt? Na de eerste weken van wennen en organiseren lijkt het thuiswerken nu een blijvende optie, maar iedereen ervaart de situatie anders: hoe is dat voor jou?
Uit onderzoek, uitgevoerd door de Tilburg University, blijkt dat werknemers in het algemeen meer voordelen dan nadelen ervaren. Herken je je in de volgende resultaten?
De voordelen- Je hebt meer regie over je werk. Thuiswerken sluit beter aan op je sociale voorkeuren. Denk aan de sfeer waarin je werkt en de manier van contact leggen. Je kunt efficiënter werken en kunt je eigen werkdag beter sturen.
- Minder werkdruk. De ene groep ondervraagden maakt evenveel of minder uren en ervaart daardoor minder werkdruk. De andere groep geeft aan juist meer uren te maken en meer druk te ervaren. Hoe is dit voor jou?
De nadelen
- Langdurig virtueel werken oftewel gebrek aan menselijk contact.
- Thuis zijn er onvoldoende middelen om het werk echt goed te doen, zoals een goede printer of een groot beeldscherm. Dit is wel op te lossen, door gericht te kijken naar het soort werk en de daarbij passende werkplek. Beschik jij over de juiste middelen om je werk thuis goed te doen?
Je kunt al dit soort zaken met je werkgever bespreken. Niet alle werkgevers zijn overigens enthousiast over thuiswerken. Sommigen zijn bang dat hun medewerkers de kantjes ervan aflopen. Hoe zit dat bij jou? Krijg je voldoende gevoel van vrijheid en eigen verantwoordelijkheid om pauze te nemen? Kan jij bijvoorbeeld even gaan wandelen of een boodschap halen tijdens het thuiswerken?
Wat wordt het nieuwe normaal?
De resultaten van het genoemde onderzoek maken de weg vrij om thuiswerken een blijvende plek te geven in onze manier van werken. Zie jij ook nu geweldige kansen liggen om werk beter en plezieriger te maken? Wat wordt voor jou het nieuwe normaal?
Wij zijn benieuwd naar jouw ervaringen. Mail deze naar info@schavenaanjouwtoekomst.nl of laat je naam achter dan nemen wij contact met jou op. Je mag natuurlijk ook direct contact opnemen met een van de Jouw Toekomst Adviseurs.