Carlo Vos (31) is de stuwende kracht achter het jonge bedrijf Houtwijck Interieur in Gorinchem. Vanuit de HomeGroep ondersteunen Bart van der Heide en Andries Bakker hem waar nodig in de opbouw. In januari 2019 zijn zij ieder vanuit hun eigen kracht en expertise met veel enthousiasme en durf in het Houtwijck-avontuur gestapt. Inmiddels werken er 8 medewerkers bij hen.
Wat is jullie ambitie en visie achter de start van Houtwijck?
“Dat klanten met trots en enthousiasme zeggen: ‘Ik heb een Houtwijck maatwerkkeuken in mijn huis’. Kortom: kwaliteit, klantvriendelijkheid en professionaliteit in alles doorvoeren. Van het eerste kennismakingsgesprek tot het opleveren van het eindproduct. Alle zaken tot in de puntjes verzorgen. Afspraak is afspraak en aandacht voor goede, professionele communicatie. Naast goede communicatie werken we met 3 uitgangspunten; Perfect, compleet en op tijd.”
Waar komt jouw liefde voor het interieurbouwvak vandaan?
“Mijn vader heeft een interieurbouwbedrijf dus van jongs af aan was ik al in de werkplaats te vinden. Ik heb veel ervaring en ik heb al heel veel mooie handgemaakte, maatwerkkeukens en -interieurs ingemeten, gemaakt en geplaatst. Dus ik ken de kneepjes van het vak. Daardoor kan ik vooruitzien, inschatten waar de knelpunten per project zich kunnen voordoen, daarop anticiperen om zo hoge kwaliteit te leveren.”
Waarom vind je dit vak zo mooi?
“Het geeft mij onwijs veel voldoening als we van ‘A tot Z’ alles zo regelen dat we uiteindelijk een heel tevreden klant hebben. Daarnaast is geen dag hetzelfde. Als je een dag mee zou lopen, zou je zien dat het voor mij soms ook verrassing is én dat er naast hard werken ook veel gezelligheid is. De dynamiek van werken als vliegende keep vind ik juist fijn. Alle projecten meet ik zelf in, maar ook de uiteindelijk oplevering doe ik zelf. Intussen ben ik betrokken bij het hele proces, zoals bij de calculatie, inkoop en planning en de facturatie. Als het nodig is, verleen ik service en ik stuur onze 8 medewerkers aan.”
Is het coachen van medewerkers voor jou nieuw?
“Coachen gaat mij vrij gemakkelijk af. Het fijne is ook dat we vooraf proberen alles te tackelen, zodat alle medewerkers gewoon lekker in flow kunnen werken. Dat is dé uitdaging. Door veel in de werkplaats te lopen, zie ik wat er gebeurt. Als iets niet goed loopt of iemand haalt de planning niet, dan help ik mee. Er is zeker geen afrekencultuur bij Houtwijck maar juist een heel sociale cultuur. We steunen en helpen elkaar. Ik vind het belangrijk om van nieuwe medewerkers ook de persoonlijke geschiedenis en situatie te kennen. Hierin kunnen vragen gesteld worden als; hoe was je jeugd? Uit wat voor gezin kom je? Hoe is je huidige persoonlijke situatie? Met deze dingen leren we de mens achter de medewerker kennen. Persoonlijke aandacht en benadering is essentieel voor mij.”
Wat heb je hierin geleerd?
“Door alles te benoemen en mensen aan te spreken kun je opbouwende feedback geven. Ik zeg dat vaak met een grap ‘de tip van Flip’: ‘Je kunt dit beter zo aanpakken’ of ‘Heb je gezien dat er een stopcontact achter de kast zit? Wat ga je doen voordat je de kast plaatst?’.
Daarnaast ben ik met een heel praktische training Professioneel Communiceren gestart en daar heb ik echt heel veel aan. De opbouw van deze training past me goed. Gedurende 4 maanden, 1 dag per maand wordt een onderdeel behandeld. Dit kan je dan meteen toepassen in je werk. Zoals het belang van non-verbale communicatie. Dat was echt een eyeopener voor mij. Ik ben nu zeker de komende maand dagelijks bezig met wat de impact is van mijn non-verbale communicatie.”
Hoe houd jij je vakkennis nog meer bij en wat doe je aan ontwikkeling van je medewerkers?
“Naast mijn persoonlijke ontwikkeling ben ik samen met mijn collega Gerrit Verschoor ook lid van Jong Management netwerk van CBM. Daarin wordt veel kennis gedeeld. Daarnaast bezoeken wij vakbeurzen, spreken we vertegenwoordigers van leveranciers en volgen we LinkedIn en andere social media. We staan altijd open voor nieuwe dingen. Met onze medewerkers bespreken we wat zij zouden willen leren of ontwikkelen. Dat valt ook onder persoonlijke aandacht.”
Hoe zorg jij ervoor dat iedereen bij van Houtwijck met plezier werkt?
“Door humor, gezelligheid en openheid. Tijdens de koffie ‘even op je mobiel’ is prima, maar niet de hele koffiepauze. Da’s toch ongezellig? Daar maak ik dan wel een opmerking over. Ik let goed op de persoon achter het werk. Ik geef oprechte aandacht en spreek mijn waardering uit. Maar ook: duidelijkheid verschaffen, consequent zijn en korte lijnen in communicatie. Betrokkenheid tonen, weten wat er speelt en gedaan moet worden en waar nodig elkaar helpen."
Hoe doe je dat met je eigen werk-privébalans?
Lachend: “Die staat behoorlijk onder druk. Maar dat wist ik toen we in januari 2019 met een nieuw bedrijf startten. Ik heb mezelf voorgenomen de komende 3 jaar veel te werken om het bedrijf op te bouwen. Dan wil ik het ook zó geregeld hebben dat ik een normale werkweek kan werken. Nu krijg ik heel veel energie van mijn werk; mijn werk is mijn hobby en mijn hobby is mijn werk. Wat fietsen, wandelen of uit eten gaan zorgt wel voor voldoende ontspanning.”
Heb je nog een financiële tip?
“Voor een startende ondernemer of voor een medewerker geldt: ‘houd je hand op de knip en geef niet uit wat niet hebt’. Heel simpel eigenlijk. Doe de juiste en meest nodige investeringen en reken alle kosten goed door, zodat je niet voor niets aan het werk bent. Soms moet je ook lef hebben en risico’s durven nemen, maar wees je bewust van de risico’s. Het is bijvoorbeeld gemakkelijk te leasen voor een periode van 5 jaar. Dit lijkt kort, maar in die tijd kan er heel veel gebeuren in de economie of wereld.”