De zomerperiode breekt aan! Voor veel collega’s is dit hét moment waar ze al lang naar uitkijken. Een paar weken vrij is natuurlijk heel fijn. Maar er kan flink wat stress aan vooraf gaan. Misschien hanteert het bedrijf waar jij werkt wel een vakantiesluiting. Hoe rond je dan je projecten af en zorg je dat je goed voorbereid bent op de vakantiesluiting? Hoe zorg je dat jouw eigen zaken op orde zijn en je mailbox leeg? Maak je geen zorgen, wij geven handige tips!
Tip 1: Goed plannen
Een goede planning is het halve werk. Maak bijvoorbeeld in Excel een overzicht van de projecten die nog afgerond moeten. Stel direct prioriteiten. Begin met de belangrijkste taken en werk je lijst af. Je kunt bijvoorbeeld per dag of week een to do lijstje maken. Schat in hoeveel tijd je kwijt bent met welke klus en plan zo je dagen in. Vergeet niet wat extra tijd te plannen voor onverwachte gevallen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Heb je moeite met plannen en kun je wel wat extra tips gebruiken? Bekijk dan dit artikel eens.
Tip 2: Werk in blokken
Deel je dag op in werkblokken van 60 tot 90 minuten, met korte pauzes ertussen. Dit helpt je om gefocust te blijven en verhoogt je productiviteit. Houd jij je telefoon bij je tijdens je werkdag? Zet ‘m dan op stil. Zo voorkom je dat je afgeleid raakt. Door geconcentreerd te werken ben je véél productiever.
Tip 3: Organiseer je werkplek
Een opgeruimde werkplek zorgt voor een opgeruimd hoofd. Wel zo fijn om na je vakantie weer terug te komen op een schone en georganiseerde werkplek. Neem de tijd om je werkplek te organiseren. Ruim overtollige papieren op, sorteer je gereedschap en zorg dat alles een vaste plek heeft. Dit maakt het makkelijker om na je vakantie weer aan de slag te gaan. Wil je meer tips om na de vakantie de draad weer op te pakken? Lees dan dit artikel eens.
Tip 4: Maak je inbox leeg in één dag
Heb je een functie waarbij je veel communiceert per mail en zit jouw mailbox overvol? Dat kan behoorlijk stressvol zijn. Plan daarom een hele dag of vaste momenten per dag om je e-mails te sorteren. Is het een grote klus? Begin dan met het archiveren van oude berichten en het verwijderen van spam. Als je het fijn vindt om je aan een bepaalde structuur te houden, denk dan eens aan de “Vier-D’s methode”: Doen, Delegeren, Doorsturen of Deleten. Bepaal zelf met welke e-mails je direct iets moet doen, welke actiepunten van anderen vereisen, welke je door moet sturen én welke je meteen kunt verwijderen. De Vier-D’s methode helpt je snel beslissingen te nemen en je inbox overzichtelijk te houden.
Tip 5: Communiceer duidelijk
Laat je collega's en eventueel klanten op tijd weten wanneer je afwezig bent. Zet je vakantie in je agenda. Stel ook automatische antwoorden in op jouw e-mailaccount. Zet daarin wanneer je weer terug bent en benoem een contactpersoon voor dringende zaken. Zo is iedereen op de hoogte.
Tip 6: Neem de tijd voor ontspanning
Oók als het druk is op je werk is het belangrijk om je rustmomenten te nemen. Zorg dat je ontspannen kunt lunchen en neem daar ook de tijd voor. Laat die telefoon ook lekker in je broekzak tijdens de lunch. Zo kom je veel meer tot rust. Je kunt er ook voor kiezen om een lunchwandeling te maken. Een frisse neus halen doet wonderen!
Tip 7: Vooruitblikken
Heb je nu alvast taken in gedachte die je meteen na je vakantie wilt oppakken? Schrijf ze op. Zo vergeet je ze niet én het helpt je om na je vakantie weer in je werkritme te komen.
Zo, ben jij al klaar voor de vakantie? Hopelijk helpen deze tips je een eind op weg. Fijne vakantie en tot snel!